Doorgaan naar hoofdcontent

Aqua by Spectrum Noir - Markers op waterbasis

 

Spectrum Noir Aqua water-based marker

Welkom of welkom terug bij mijn 2e blog voor Goedkoopstehobby. We gaan deze keer opnieuw aan de slag met een item van Spectrum Noir en wederom  gaan we water nodig hebben.

Waar ik de vorige keer de mooie aquarel potloden heb kunnen gebruiken gaan we dit keer aan de slag
met mijn favoriete tekentool, namelijk een marker. Ik mag de Aqua by Spectrum Noir gebruiken om een mooie tekening/plaat te gaan kleuren. Zoals de naam al aangeeft gaat het hier om markers met kleuren op waterbasis waardoor ik me weer kan uitleven met mijn waterbrush en dit keer ook penselen.

Spectrum Noir markers kende ik alleen als alcohol marker, en voor mijn eerste blog wist ik niet dat ze ook kleurpotloden en aquarel potloden hadden. Zo leer je nog eens wat :-). Ik heb wat kleine platen gekleurd met de Illustrator en Graphic alcoholmarkers van Spectrum Noir en dat beviel me erg goed. Dus ik hoop voor deze blog dat de aquamarkers net zo fijn werken en daar gaan we samen achter komen.

De markers zitten in een doos van 12 stuks, in dit geval de set Primary, oftewel de primaire kleuren. Als je de eerste blog hebt gelezen dan weet je dat ik wat moeite heb moeten doen om een, in mijn ogen, mooie groene kleur te krijgen. Het eerste wat mij opviel was dat ook in deze set geen kleur groen zat. Nu kan ik dat in het geval van primaire kleuren begrijpen, groen is natuurlijk geen primaire kleur. Het is geen negatief punt, het viel mij gewoon op.


Wat ook opviel was de combinatie van de verschillende punten die de markers hebben. De brushpunt zie je tegenwoordig bij elk merk wel terug, van de Copic Sketch en Ciao, de Winsor & Newton Brushmarkers tot en met de Action Twinmarkers en Aquamarkers. Dat is niet voor niets in mijn ogen, want de mogelijkheden met een brushpunt zijn erg divers. Mits het uiteraard een goede brushpunt is en dat verschilt erg per merk. Spectrum Noir heeft natuurlijk ook haar eigen Illustrator lijn met markers die een fijne brushpunt hebben.

De andere punt op de Aqua marker (niet te verwarren met de Action Aquamarkers), is een ultra-fine point. En die combinatie heb ik eigenlijk nog nooit eerder gezien op een marker. Vaak is de combinatie een fijne punt en een beitel/markeerstift/chisel punt of een brushpunt en een beitel/markeerstift/chisel punt. Grappig genoeg hebben de goedkoopste markers die ik heb en ken, van de Action, een fijne punt en een brushpunt. Ook een combinatie die je niet veel ziet maar wel wat gangbaarder wordt.

Klik hier voor alle Aqua by Spectrum Noir op Goedkoopstehobby.nl.

Ik heb voordat ik deze blog ging schrijven nog nooit echt goed gekeken naar markers op waterbasis. Mijn grootste “ergernis”, en dat zet ik expres even tussen haakjes, is het streperige resultaat wat ik krijg met stiften en markers op waterbasis. Als ik 2 lijntjes ook maar iets laat overlappen dan is dat vaak erg goed zichtbaar na die tijd. En daarom spreken alcholmarkers mij zo aan, vanwege de mooie effen resultaten. Daarom wist ik al wel vrij snel dat ik deze waterbasis markers niet zou gaan gebruiken zoals ik normaal gesproken gewend ben met markers.

 

Voor deze blog heb ik gekozen voor een minder realistische tekening, die ik op Pinterest in
verschillende variaties voorbij heb zien komen. Volgens mij is het origineel van Rob Turpin en hij heeft op zijn eigen pagina ook diverse variaties getekend. Maar ik vond het een mooie combinatie van een luchtpartij en een onderwatergedeelte. De link naar de afbeelding is hieronder te vinden zodat je zelf ook aan de slag kunt met het inkleuren van deze tekening. Ik ben heel benieuwd hoe en waarmee jullie je eigen draai geven aan deze mooie plaat.

https://thisnorthernboy.files.wordpress.com/2014/10/island_finished.jpg?w=700&h=

 


Zoals ik in mijn eerste blog ook heb gedaan, begin ik meestal met een swatch van de kleuren. Ook dit keer heb ik op hetzelfde papier van de uiteindelijke tekening een swatch gemaakt. Dit betekent echter ook dat dit niet het beste en wellicht mooiste papier is wat er te krijgen valt. Dat heb ik ook dit keer voor lief genomen aangezien ik dit voorhanden had en benieuwd was hoe het zou uitpakken. Wat de vorige keer goed lukte met de potloden kreeg deze keer een kleine twist, maar daarover zal ik later wat meer vertellen.

 

Hierboven is de swatch te zien van het setje markers, 12 stuks. De namen boven de kleuren heb ik
geschreven met de ultra-fine point van de markers. Het is misschien niet goed te zien maar vanwege het behoorlijk ruwe oppervlak ging dat niet overal even soepel.
Zoals je bij sommige kleuren kunt zien heb ik eerst een vierkant getekent/gekleurd met alle markers direct op het papier. Vervolgens heb ik de kleuren nat gemaakt en vanuit het vierkant naar beneden getrokken met mijn waterbrush. Ik vind de kleuren erg mooi overkomen. Ze worden wel iets lichter ten opzichte van het originele vierkantje maar ik vind ze minder vervagen dan de potloden uit de eerste blog. Dat sprak me erg aan. Wat ik echter goed kan zien en waar ik zelf iets minder gelukkig mee ben, of niet goed gebruik van kan maken ;-), is dat je het vierkantje blijft zien waar ik met de markers heb gekleurd. Waar de potloodstrepen helemaal werden opgelost in het water, zie ik dat hier helaas niet. Dat kan natuurlijk ook aan het papier liggen of aan mijn waterbrush. 

Heb je nog geen waterbrush, klik dan hier voor de verschillende Derwent waterbrushes. Nog een kleine persoonlijke tip, ik vind een waterbrush ook heel handig voor onderweg, echt een aanrader.

  

Dus ik heb ter vergelijking op ander papier, dat geschikt zou moeten zijn voor aquarel maar een stukje
dunner is en een kleiner formaat heeft, gekeken of hetzelfde effect ook optreedt. Hiernaast op de foto zie je dat de strepen in het roze/magenta zichtbaar blijven. De gele kleur die wel goed oplost is een Ecoline brushpen, maar die heeft weer een andere samenstelling qua inkt. Maar dat betekent dat ik ervoor heb gekozen om niet direct op het papier te gaan kleuren met de markers. Dat is naar mijn mening in dit geval geen tekortkoming van de markers, dit ligt echt aan het papier. Ook het testpapier is geen kwalitatief hoogwaardig aquarelpapier en ik denk dat dit een groot verschil kan en zal maken. Gelukkig kun je aquarelpapier kopen bij Goedkoopstehobby.nl, klik hier voor de link.

Maar in dit geval is het roeien met de riemen die ik heb dus laten we gauw beginnen met het echte werk. Ook voor deze plaat heb ik een extra uitdraai gemaakt op normaal papier om wat te kunnen oefenen, kliederen en te proberen zonder direct mijn tekening te verprutsen.

Ik had het idee om deze tekening wat vrijer in te kleuren met bijvoorbeeld blauw en groen voor de zee en een rood/roze/oranje lucht. Nu is blauw en groen niet de meest extreme keuze voor een zee maar gezien de combinatie van het stadje op de berg en de tentakels onder water leek het mij een mooie uitdaging om een kleurvariatie en kleurgradatie toe te passen. We zullen zien of dit uiteindelijk gelukt is aan het eind van deze blog.

 

We hebben de kleuren, we hebben de tekening maar hoe gaan we dit nou op een handige en fijne manier inkleuren zonder de markers direct op het papier te gebruiken? Daar zijn diverse mogelijkheden voor. Je kunt bijvoorbeeld de kleuren aanbrengen met de brushpunt op een palet om zo de kleur indirect op het papier te krijgen met behulp van een waterbrush of penseel. Maar met mijn beperkte middelen liep ik tegen het volgende probleem aan. Zodra ik met een marker probeerde een stuk op het palet in te kleuren, kreeg ik geen mooi vlak met de inkt. Zoals je op de afbeelding hiernaast kunt zien, is het
rechter vakje amper gevuld en zie je eigenlijk alleen bolletjes inkt. In de andere 2 vakjes heb ik geprobeerd om het oppervlak van het palet wat ruwer te maken. Dit heeft wel het gewenste effect, de inkt blijft netjes uitgesmeerd op het oppervlak zitten. Het nadeel is echter dat als je dit doet door het iets op te schuren of met een lijmstick eroverheen gaat en dit vervolgens wegveegt met een tissue, de punten van de markers sneller hun mooie vorm verliezen. Daarom heb ik voor een simpele oplossing gekozen, palet weer in de kast en gewoon een taartbordje gepakt. Dit kan natuurlijk met alle borden zolang ze maar geglazuurd zijn. Grote borden zijn ook handig aangezien je meer inkt erop kwijt kunt maar ook meer ruimte hebt om te mengen.



Op deze foto zie je dat het netjes blijft uitgesmeerd en het is makkelijk weer schoon te maken want het is allemaal op waterbasis. In tegenstelling tot de potloden uit de eerste blog is de inkt uit de markers telkens weer te activeren met water. Waar het pigment uit de potloden, eenmaal opgedroogd, watervast wordt, kun je de kleuren van deze markers telkens weer activeren door er met water overheen te gaan. Dit heeft natuurlijk voor en nadelen. Als je een deel hebt ingekleurd en je bent niet helemaal tevreden dan kun je nog een heleboel rechttrekken of herstellen. Je hebt echter ook kans dat je over stukken heen gaat die wel goed zijn waardoor je je kleuren kunt beΓ―nvloeden. Dat maakt dat je wat voorzichter te werk moet gaan, vooral als je kleine details gaat kleuren/aquarellen. En hoe meer water je erop loslaat, hoe meer de inkt wordt verdund en de kleuren dus lichter worden. Maar dit geeft ook heel veel mogelijkheden om nog meer verschil tussen lichte en donkere tinten te maken.

Ik ben begonnen met het onderste deel van de plaat. Mijn originele doel was om met de verschillende kleuren alle verticale lijnen in te vullen. Onder de tentakels en lager in het water was mijn idee om de kleuren wat intenser en donkerder te maken en hoe meer je naar de oppervlakte en de zijkanten naast het eilend komt, hoe lichter de kleuren zouden moeten worden. Hiernaast zie je de eerste strepen ingekleurd met de gold kleur en de drie verschillende kleuren blauw.

Geen slecht begin maar ik was er nog niet helemaal tevreden over en na wat te hebben uitgeprobeerd op mijn schetspapier heb ik dat voor nu even gelaten en heb me op het eiland geconcentreerd. Dat ging een stuk soepeler en als je goed kijkt zie je een lichte variatie in het groen van de bomen. Door Yellow en Aquamarine of Teal te mengen kreeg ik lichte en donkere kleuren groen. Maar ondanks dat ik erg te spreken ben over mijn waterbrushes die ik voor blog 1 had aangeschaft, mistte ik voor de hele kleine details net wat precisie. Gelukkig kreeg ik een aantal dagen voordat ik aan deze plaat begon een leuk pakketje in de brievenbus met daarin een setje aan hele kleine penselen. Ik had ze nog niet geprobeerd en dit was natuurlijk een uitgelezen kans. En het werkte boven verwachting goed. De punten bleven netjes bij elkaar waardoor ik hele kleine details, heel precies kon aanbrengen zonder dat ik andere al ingekleurde delen raakte.

Klik hier om de penselen van Goedkoopstehobby.nl te bekijken.




Dit is goed te zien bij de daken van de huisjes op de afbeelding en ik kon ook heel precies verschillende tinten aanbrengen op de rotsen. Ik ben daarna verdergegaan met de rots onder de vuurtoren en waar de achterste huisjes opstaan. Zoals ik al zei wilde ik wat vrijer met de kleuren omgaan en besloot de gok te wagen en een flinke hoeveelheid paars toe te voegen. Onder de vuurtoren kun je heel mooi de verschillende tinten paars zien, aan de linkerkant heel donker en naar het midden toe veel lichter. Een geslaagde gok naar mijn mening. Ook het verschil tussen de rotsen boven water en onder water heb ik wat extra aangezet. De wolken heb ik voor een deel blauw gemaakt maar ik wilde een wat groter contrast tussen het water en de lucht. Ik besloot het water een meer groene tint te geven en heb hiervoor een andere techniek gebruikt. Het idee van de lijntjes stuk voor stuk inkleuren heb ik “overboord” gegooid en met schoon water het hele onderste deel van de plaat nat gemaakt. Dit was ideaal met de waterbrushes die ik heb want die hebben een uitschuifbaar reservoir wat je in kunt drukken om een grote hoeveelheid water direct op de tekening aan te brengen.

Door met de grotere penselen en mijn waterbrushes de kleuren op te pakken en los in het natte deel aan
te brengen zie je heel mooi dat de kleuren uitvloeien in het water wat al op het papier ligt. De ondiepe delen zijn wat helderder van kleur en de lagere delen en in het midden zijn dieper en donkerder van kleur. Je ziet de paar ingekleurde lijnen van het begin nog wel terug maar dat vond ik wel wat hebben.




Ditzelfde leek me een goed idee voor de lucht. Zoals je op de afbeelding hiernaast kunt zien heb ik met de waterbrush flink wat water aangebracht en het daarna verspreid zonder al te veel het eilandje aan te raken.

 

Ik heb wat gele en oranje tinten aangezet en vervolgens een grote hoeveelheid roze op het bovenste deel aangebracht zoals je op de afbeelding kunt zien. Je ziet dat het papier wel wat krom trekt en dat tussen de vuurtoren en het hoge torentje aan de rechterkant een soort kuiltje is ontstaan waar het roze naar uitwaaiert.

Vervolgens heb ik de rest van de wolken een gelige tint gegeven door de Gold en Yellow kleuren te mengen op het papier. Om het contrast met de lucht erboven wat te vergroten heb ik de bovenkant van de wolken wat donkerder gemaakt.

En toen waren het water en de lucht ineens klaar. Dat ging vrij soepel en ik heb er echt plezier in gehad. Omdat ik niet met een voorbeeld werkte waar ik aan wou voldoen kon ik dit heel los en vrij kleuren en aquarellen. Maar nu had ik nog 2 dingen die ik moest afmaken voordat alles was ingekleurd: de tentakels en de huisjes op het eiland.

Ik ben begonnen met de tentakels en wilde die niet helemaal laten verdwijnen in de kleur van het water. De kleuren zijn wat sterker en met wat meer contrast ten opzichte van het water zodat ze er uitspringen en op de voorgrond van de tekening blijven. Ik ben blij met dit resultaat, en nu alleen nog de huisjes.

De kleur van de huisjes is uiteindelijk iets donkerder geworden dan dat ik voor ogen had. Ze verdwijnen nu iets meer naar de achtergrond waardoor de rotsen meer de nadruk krijgen.

Ik ben al met al erg tevreden met het resultaat en hoewel dit voor mij een hele andere manier van werken was dan dat ik gewend ben met markers heb ik er veel plezier aan beleefd. Wat ik nog graag wil proberen is om een tekening in te gaan kleuren op glad aquarel papier. De fijne punt van de markers heb ik eigenlijk niet gebruikt omdat je bij de namen van de kleuren al zag dat dit niet de beste ondergrond is voor deze punt. Ik wil het daarom niet negatief beoordelen, ik denk dat ze zeker voor kleine details of subtiele kleurnuances heel fijn en precies kunnen werken. Waar ik nu de penselen heb gebruikt, kunnen op glad papier deze fijne punten heel goed hun kwaliteit laten zien. En het geeft me ook de mogelijkheid om de aquarelpotloden en deze markers op waterbasis eens te combineren. Het zou zomaar een leuk project voor een toekomstige blog kunnen zijn :-).

Tips, ideeΓ«n en reacties zijn meer dan welkom. Zoals ik de vorige keer al zei, ik kan vast dingen beter, anders of handiger doen. Ik wil jullie in ieder geval bedanken voor het lezen van deze blog.

Reacties

Populaire posts van deze blog

STERKTE (met de zonnebloem van Marianne Design)

STERKTE Hallo allemaal, Deze keer heb ik voor  GoedkoopsteHobby.nl , en vooral voor jullie natuurlijk, een 'STERKTE' kaart gemaakt met de mooie nieuwe zonnebloem stans  van Marianne Design. Ik moet er wel eerlijk bij zeggen dat ik het idee op pinterest heb gezien, maar dit waren allemaal vrolijke gele zonnebloemen. Ik wil je juist laten zien dat je met deze stans ook een mooie stemmige kaart kunt maken. Hieronder laat ik je m.b.v. foto's zien hoe ik deze kaart gemaakt heb. Ik heb de zonnebloem twee keer gestanst uit lichtgrijs linnen cardstock. Bewaar het overgebleven cardstock en het rondje dat uit de zonnebloem komt. Beide zonnebloemen heb ik net zolang over elkaar heen geschoven tot ik ze mooi op elkaar vond liggen. Daarna heb ik ze net iets over de helft doorgesneden langs de blaadjes. Van de ene heb ik de blaadjes allemaal opgebold, de ander blijft plat.  Ik heb wat lijm langs de rand gedaan (zie onderstaande foto) en beide delen op elkaar geplakt. Het is niet erg als

Winnen / Give away

   Winactie onder onze volgers  Wat verloten we? We gaan elke maand een hobbypakket verloten met daarin 50 verschillende hobbyproducten. Zoals Stempels, snijmallen, stiften, klei en ga zo maar door. Elke maand een nieuw pakket.  Dus blijf ons volgen zodat je elke maand weer kans maakt op een hobbypakket helemaal voor niks!! Hoe doe je mee? Wil je kans maken op deze vette prijs? Om kans te maken is het noodzakelijk dat je https://goedkoopstehobbynl.blogspot.com/ volgt via de knop aan de rechterkant. En dat je 1 van de blogs die wij online hebben gezet te delen.  Volg je ons al? Dan hoef je verder geen actie te ondernemen. Dan hoef je alleen elke maand dat je mee wilt doen, een blog van ons te delen op jouw favoriete plek.  Naast het volgen op ons blog kun je ons ook volgen op Facebook:  https://www.facebook.com/goedkoopstehobby.nl/ Meedoen kan tot… Je kunt tot aan het eind van elke maand meedoen aan deze actie. Daarna trekken we de winnaars deze volgen rond de 5de van elke maand.  Heb j

Booh πŸŽƒ.......

Halloween op komst... πŸŽƒπŸ‘»πŸŽƒπŸ‘» De gezellige tijd , van lichtjes en leuke avondjes komen er weer aan. Met het oog op πŸ‘» Halloween,  heb ik sprookjes gemaakt. Ik heb Cernit gebruikt. Night Glow/ glow in the dark. Heel simpel om te maken, met een super leuk resultaat. En in de nacht licht het ook nog op. Dit zijn de spulletjes die ik gebruikt heb. Vaasjes. Glazen bolletjes. (Aan gebrek bij katoen bolletjes) 3 pakjes cernit klei. En een roller , en mesje.  Ik Heb er stukjes van gemaakt. En tot een plak gerold. Ik doe dit door mijn pasta machine, maar met de hand en een fles is dit ook mogelijk. Het moet wel goed door gekneed worden , anders krijg je luchtbelletjes. De plak klei heb ik in drie stukken gesneden. 1 pakje voor 1 spookje. Dit is mijn basis. Alles flesjes zijn goed. Voor het bolletje zou je ook een knikker, katoenen bol of keukenrol bolletje met zilverfolie erover heen kunnen gebruiken. Maar denk er aan dat