Doorgaan naar hoofdcontent

Test Papa's clay

 

Test Papa’s clay

 

Op verzoek van Bram ben ik aan de slag gegaan met een 6-tal pakjes Papa’s clay.

Zelf werk ik eigenlijk standaard met Sculpey Premo . Ook werk ik van tijd tot tijd met  Fimo, Cernit en heel af en toe met Kato klei. Altijd leuk om iets “nieuws” te proberen.

Allereerst heb ik de beschrijving op de verpakking en van Internet er bij gehaald. Het wordt aangeprezen als soepele klei, even kneden en klaar en vooral heel geschikt om mee te boetseren.

Ik maak voornamelijk sieraden van polymeerklei (heel veel oorbellen J) en heel af en toe boetseer ik een beestje en daarnaast maak ik regelmatig kleine schaaltjes of potjes  (iets met een dekseltje).

Om te beginnen de kleuren, ik kreeg een kleine selectie van de kleuren oker, neon-groen, zwart, baby-blauw en baby-rose en olijfgroen. De kleur oker, was niet geheel  oker in mijn beleving, meer een soort cognac :

  veel bruin, weinig geel

De andere kleuren kwamen wel overeen met wat ik zou verwachten.

Eerst ben ik uiteraard de klei gaan kneden met de hand en met de pastamachine.  Werkt allebei prima. Vervolgens de kleuren mengen en blenden:

Zoals je kunt zien is de olijfkleur wat droog, de neon groen is veel soepeler

Even kneden en beide kleuren waren soepel. Dat ging vlot.

   

Vervolgens een skinnerblend gemaakt, door de pastamachine ging prima. Maar hoe vaker er door hoe zachter de klei werd. Vervolgens heb ik enkele proefplakjes gebakken conform de beschrijving op de verpakking, van dun naar dik. Ook na het bakken bleef de klei behoorlijk soepel.

Eerst maar eens wat boetseren, dat was wel een uitdaging, met name als je “klein “wilt werken. Ik heb een gek vogeltje gemaakt, deze vervolgens geschilderd omdat ik de kleuren (na het mengen) niet zo mooi vond. Ik had immers maar 6 kleurtjes. Na het bakken was dit behoorlijk stevig, wel een houten pennetje in de hals gezet.

Vervolgens een schaaltje geprobeerd, ook dat werd niet helemaal zoals ik wenste, de klei was echt te zacht om het netjes te krijgen:

Tevens zie je dat de klei wat dof wordt na het bakken, ik vind dat wel mooi. Maar uiteraard ook geprobeerd om het glanzend te krijgen…..

Hierbij een paar oorbellen, in combinatie met premo klei. Dat ging prima. Tevens (acryl)verf gebruikt om de lijntjes te accentueren, daarna geschuurd en “gepolijst”. Het gaat mooi glanzen.

Vervolgens ben ik aan de slag gegaan met de techniek mokume gane, met gebruik van een textuurmatje. Doordat de klei zo zacht is verschuift je patroon enigszins bij het snijden maar het resultaat was wel naar wens, tevens kun je (op d e 2e foto)  zien hoe soepel deze oorbellen ook na het bakken zijn:

Gebruikte kleuren:  baby-blauw en baby-rose (het rose is nog vaag te zien) en zwart.

Heel soepel en het breekt niet, ondanks de “dikte”.

Conclusie:

Papa’s clay is ideaal voor  mensen die kneden vervelend vinden, de klei is met een beetje warmte snel soepel en blijft ook soepel. Soms dus iets te soepel maar afhankelijk van hetgeen je er van maakt is het prima klei om mee te werken. De fabrikant geeft aan dat je ook een föhn kunt gebruiken om de klei soepel te maken, dat heb ik niet geprobeerd.

Boetseren gaat prima als je niet te “klein” wilt werken en voor kinderen is het ook ideaal aangezien er weinig kracht nodig is om de klei soepel en werkbaar te krijgen. En mocht je gebakken project op de grond stuiteren, er zal niets afbreken. Daarnaast bevat de klei volgens de verpakking geen giftige stoffen en ook de kleur geeft niet af wat je soms nog wel eens hebt met rood en zwart. Ik kreeg geen zwarte vingers van de zwarte klei. Leuke klei voor creatieve projecten.

De klei is prima te verwerken samen met andere merken polymeerklei, ook goed te gebruiken met verf  zowel olieverf als acrylverf. 

Er zijn heel veel kleurtjes, ik had er maar enkele, maar het assortiment is groot, het is goed betaalbaar en je kunt natuurlijk mengen en eigen kleuren maken.

 

Els van Haasen

Sinds 2008 actief bezig met polymeerklei. Ik maak voornamelijk sieraden van polymeerklei en probeer zoveel mogelijk technieken uit, ook in combinatie met verf, metaal, hout etc. Mijn inspiratie komt van alles wat ik tegenkom, maar vooral de natuur (kleuren en vormen). Technieken heb ik geleerd in workshops maar ook via internet, veel uitproberen en goed kijken.

Daarnaast ben ik oprichter en lange tijd voorzitter geweest van het Dutch Polymer Art Guild (DPAG) en sinds een klein jaar, nu als participerend lid. Naast mijn hobby heb ik een fulltime baan als facilitair manager, heb ik een echtgenoot, twee volwassen zonen en een vrolijke lieve hond. En behalve polymeerklei nog diverse andere hobby’s.

Reacties

Populaire posts van deze blog

STERKTE (met de zonnebloem van Marianne Design)

STERKTE Hallo allemaal, Deze keer heb ik voor  GoedkoopsteHobby.nl , en vooral voor jullie natuurlijk, een 'STERKTE' kaart gemaakt met de mooie nieuwe zonnebloem stans  van Marianne Design. Ik moet er wel eerlijk bij zeggen dat ik het idee op pinterest heb gezien, maar dit waren allemaal vrolijke gele zonnebloemen. Ik wil je juist laten zien dat je met deze stans ook een mooie stemmige kaart kunt maken. Hieronder laat ik je m.b.v. foto's zien hoe ik deze kaart gemaakt heb. Ik heb de zonnebloem twee keer gestanst uit lichtgrijs linnen cardstock. Bewaar het overgebleven cardstock en het rondje dat uit de zonnebloem komt. Beide zonnebloemen heb ik net zolang over elkaar heen geschoven tot ik ze mooi op elkaar vond liggen. Daarna heb ik ze net iets over de helft doorgesneden langs de blaadjes. Van de ene heb ik de blaadjes allemaal opgebold, de ander blijft plat.  Ik heb wat lijm langs de rand gedaan (zie onderstaande foto) en beide delen op elkaar geplakt. Het is niet erg als

Winnen / Give away

   Winactie onder onze volgers  Wat verloten we? We gaan elke maand een hobbypakket verloten met daarin 50 verschillende hobbyproducten. Zoals Stempels, snijmallen, stiften, klei en ga zo maar door. Elke maand een nieuw pakket.  Dus blijf ons volgen zodat je elke maand weer kans maakt op een hobbypakket helemaal voor niks!! Hoe doe je mee? Wil je kans maken op deze vette prijs? Om kans te maken is het noodzakelijk dat je https://goedkoopstehobbynl.blogspot.com/ volgt via de knop aan de rechterkant. En dat je 1 van de blogs die wij online hebben gezet te delen.  Volg je ons al? Dan hoef je verder geen actie te ondernemen. Dan hoef je alleen elke maand dat je mee wilt doen, een blog van ons te delen op jouw favoriete plek.  Naast het volgen op ons blog kun je ons ook volgen op Facebook:  https://www.facebook.com/goedkoopstehobby.nl/ Meedoen kan tot… Je kunt tot aan het eind van elke maand meedoen aan deze actie. Daarna trekken we de winnaars deze volgen rond de 5de van elke maand.  Heb j

Booh 🎃.......

Halloween op komst... 🎃👻🎃👻 De gezellige tijd , van lichtjes en leuke avondjes komen er weer aan. Met het oog op 👻 Halloween,  heb ik sprookjes gemaakt. Ik heb Cernit gebruikt. Night Glow/ glow in the dark. Heel simpel om te maken, met een super leuk resultaat. En in de nacht licht het ook nog op. Dit zijn de spulletjes die ik gebruikt heb. Vaasjes. Glazen bolletjes. (Aan gebrek bij katoen bolletjes) 3 pakjes cernit klei. En een roller , en mesje.  Ik Heb er stukjes van gemaakt. En tot een plak gerold. Ik doe dit door mijn pasta machine, maar met de hand en een fles is dit ook mogelijk. Het moet wel goed door gekneed worden , anders krijg je luchtbelletjes. De plak klei heb ik in drie stukken gesneden. 1 pakje voor 1 spookje. Dit is mijn basis. Alles flesjes zijn goed. Voor het bolletje zou je ook een knikker, katoenen bol of keukenrol bolletje met zilverfolie erover heen kunnen gebruiken. Maar denk er aan dat