Doorgaan naar hoofdcontent

Eekhoorntje van fimoklei

Vandaag neem ik jullie mee met het maken van dit eekhoorntje.

Het is herfst en ik vind het leuk om te combineren met dingen uit de natuur. Voorheen heb ik dat vaak gedaan met walnoten en tijdens het wandelen kwam ik een eikel tegen. Deze is te groot voor het eekhoorntje dus wacht ik op beukennootjes. Tot die tijd heb ik er zelf eentje gemaakt en de eikel komt er gewoon bij te liggen.


Wat heb je nodig?
-fimo klei 
-fimo liquid
-tools
-verf
-citroendoekjes



Zelf gebruik ik Fimo soft huidskleur, zwart en wit.



We beginnen met een kegel, daarin maak ik een nek en de bovenkant buig ik om. 
2 kuiltjes voor de ogen en onderin 2 uitstulpingen voor de heupen. Dit gaat voor 10 minuten de oven in.


Nu de basis gebakken is hoef ik niet bang te zijn dat ik mijn eerdere werk indeuk.
Nu kunnen er wangen worden toegevoegd. Om de klei toe te voegen op de gebakken basis gebruik ik een klein beetje fimo liquid. Dit zorgt voor een goede hechting en droogt transparant op.

Om de haartjes aan te brengen gebruik ik handige modelleerspatels.


De staart, oren en voeten heb ik ook toegevoegd met fimo liquid en het is tijd om weer kort te bakken. 

Nu de vraag waar zijn die citroendoekjes toch voor?
Als je eenmaal een keer met deze doekjes hebt gewerkt kun je niet meer zonder. 
Als je geconditioneerd hebt zit de klei weleens vast aan je vingers. Even handen wassen met zeep is niet voldoende de klei er echt af te krijgen. 
Dit geldt ook voor je ondergrond, mesje en je acrylroller. 
Soms wil de klei ook echt vervelend plakken en scheurt het. 
Even een citroendoekje erover en voilà! het is er zo af. 
Maar dat is nog niet alles (ik klink nu echt als een homeshopping reclame he?) je bent met een lichte kleur bezig en ge-ga-ran-deerd komt daar een donker pluisje op. Voorheen pakte ik een naald en begon te peuteren. Meestal succesvol maar soms krijg je de pluis niet te pakken en heb je een gat in je werk. Niet met een citroendoekje. 
Wikkel hem om je vinger of om een tool en veeg ermee over je werk. Weg pluisje!


Als laatst heb ik de eekhoorn ook armpjes gegeven en het beukennootje gekleid. 

Mag ik even trots zijn op mijn nieuwe temperatuurmeter?

In mijn eerste artikel gaf ik al aan dat ik best vaak de oude standaard nog aanhoudt iets warmer en korter. Gaat al  jaren goed maar nadat ik wat dieper in de historie van Fimo ben gedoken leek het mij toch wel goed om te kijken wat de oven doet. 
Bram had de Fimo oventhermometer net binnen en zou hem meteen opsturen. 
De volgende dag kon ik dus meteen gaan testen. 
Wat blijkt, mijn oven wordt dus te warm! Met  100áµ’ graden op de oven bereik ik dus al 110áµ’ graden als hij is opgewarmd.
Spaart weer energie dus is de thermometer echt geen overbodige luxe.


Tijd om deze albino even een lekker kleurtje te geven. 
Hiervoor heb ik gebruik gemaakt van acrylverf. Soms verdund met water om het net iets lichter te maken. 


Hij heeft bruin, zwart en geel als vacht gekregen en het neusje en de oren een beetje roze. we zijn bijna klaar. 


Iets nieuws proberen is altijd leuk. Wel wat spannend want je hebt geen idee hoe het uitpakt. 
Na fimo glanslak te hebben gebruikt was ik op zoek naar een nieuwe glanslak. Niet alleen dat maar ook een matte lak (satin). 
Heb voor de oogjes gebruik gemaakt van Darwi glanslak
Het glanst enorm en dat was precies wat ik in gedachte had. 
Die kraaloogjes  komen nu veel beter uit. Vergelijk maar even met de volgende foto waar de lak erop zit. Ook het beukennootje heeft een laag gekregen. 


Zo heb ik al een leuk setje bij elkaar want ik heb per ongeluk de verkeerde maat stolp ontvangen waar deze mooi onder past. 



Alle producten vind je terug in de webshop van goedkoopsteklei
Als je het product in roze tekst in dit artikel aanklikt kom je direct bij het artikel terecht. Scheelt weer zoeken. 

Het volgende artikel wordt geen DIY maar een informatieve.

Tot de volgende post!

Cindy

Reacties

  1. Super leuk gedaan, dit vraagt om een heel dierenbos, inclusief bomen 😊

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel. Of het een heel bos wordt weet ik niet maar er komt wel weer een dier in december.

      Verwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

STERKTE (met de zonnebloem van Marianne Design)

STERKTE Hallo allemaal, Deze keer heb ik voor  GoedkoopsteHobby.nl , en vooral voor jullie natuurlijk, een 'STERKTE' kaart gemaakt met de mooie nieuwe zonnebloem stans  van Marianne Design. Ik moet er wel eerlijk bij zeggen dat ik het idee op pinterest heb gezien, maar dit waren allemaal vrolijke gele zonnebloemen. Ik wil je juist laten zien dat je met deze stans ook een mooie stemmige kaart kunt maken. Hieronder laat ik je m.b.v. foto's zien hoe ik deze kaart gemaakt heb. Ik heb de zonnebloem twee keer gestanst uit lichtgrijs linnen cardstock. Bewaar het overgebleven cardstock en het rondje dat uit de zonnebloem komt. Beide zonnebloemen heb ik net zolang over elkaar heen geschoven tot ik ze mooi op elkaar vond liggen. Daarna heb ik ze net iets over de helft doorgesneden langs de blaadjes. Van de ene heb ik de blaadjes allemaal opgebold, de ander blijft plat.  Ik heb wat lijm langs de rand gedaan (zie onderstaande foto) en beide delen op elkaar geplakt. Het is niet erg als

Winnen / Give away

   Winactie onder onze volgers  Wat verloten we? We gaan elke maand een hobbypakket verloten met daarin 50 verschillende hobbyproducten. Zoals Stempels, snijmallen, stiften, klei en ga zo maar door. Elke maand een nieuw pakket.  Dus blijf ons volgen zodat je elke maand weer kans maakt op een hobbypakket helemaal voor niks!! Hoe doe je mee? Wil je kans maken op deze vette prijs? Om kans te maken is het noodzakelijk dat je https://goedkoopstehobbynl.blogspot.com/ volgt via de knop aan de rechterkant. En dat je 1 van de blogs die wij online hebben gezet te delen.  Volg je ons al? Dan hoef je verder geen actie te ondernemen. Dan hoef je alleen elke maand dat je mee wilt doen, een blog van ons te delen op jouw favoriete plek.  Naast het volgen op ons blog kun je ons ook volgen op Facebook:  https://www.facebook.com/goedkoopstehobby.nl/ Meedoen kan tot… Je kunt tot aan het eind van elke maand meedoen aan deze actie. Daarna trekken we de winnaars deze volgen rond de 5de van elke maand.  Heb j

Booh 🎃.......

Halloween op komst... 🎃👻🎃👻 De gezellige tijd , van lichtjes en leuke avondjes komen er weer aan. Met het oog op 👻 Halloween,  heb ik sprookjes gemaakt. Ik heb Cernit gebruikt. Night Glow/ glow in the dark. Heel simpel om te maken, met een super leuk resultaat. En in de nacht licht het ook nog op. Dit zijn de spulletjes die ik gebruikt heb. Vaasjes. Glazen bolletjes. (Aan gebrek bij katoen bolletjes) 3 pakjes cernit klei. En een roller , en mesje.  Ik Heb er stukjes van gemaakt. En tot een plak gerold. Ik doe dit door mijn pasta machine, maar met de hand en een fles is dit ook mogelijk. Het moet wel goed door gekneed worden , anders krijg je luchtbelletjes. De plak klei heb ik in drie stukken gesneden. 1 pakje voor 1 spookje. Dit is mijn basis. Alles flesjes zijn goed. Voor het bolletje zou je ook een knikker, katoenen bol of keukenrol bolletje met zilverfolie erover heen kunnen gebruiken. Maar denk er aan dat