Doorgaan naar hoofdcontent

Herfst met Derwent Chromaflow


Welkom bij een nieuwe blog met dit keer als thema Herfst. We gaan aan de slag met Derwent Chromaflow potloden en een uitdagende tekening van Kerby Rosanes.

De Chromaflows zijn een van de nieuwste potloden van Derwent. Ik was blij verrast dat GoedkoopsteHobby ook Derwent artikelen verkoopt en ik was erg benieuwd naar de Chromaflow potloden. En niet alleen deze potloden maar ook de Procolour en de Inktense serie hoop ik in de nabije toekomst te kunnen reviewen en jullie daar natuurlijk in mee te nemen.

Net zoals in voorgaande blogs beginnen we met een swatch om zo een goed overzicht te krijgen van alle kleuren. Hieronder zie je al mijn Chromaflow kleuren, de eerste 12 komen uit het standaard setje, de 8 anderen heb ik los gekocht maar daarover later meer.


Ik was al bekend met de Coloursoft potloden van Derwent, hele mooie en zachte potloden. Wat ik zelf wat lastiger vind aan de Coloursoft is dat kleine details wat minder makkelijk in te kleuren zijn, juist omdat ze zo zacht zijn. De potloden behouden minder lang hun punt en dat maakt het kleinere priegelwerk minder geschikt voor deze potloden. Dit is natuurlijk altijd op te lossen door ze te combineren met wat hardere potloden zoals bijvoorbeeld de Polychromos van Faber Castell of de Procolour van Derwent zelf natuurlijk.

Waarom dan de Chromaflow? Als je een beetje bekend bent met kleuren dan zal de naam Prismacolor je niet vreemd in de oren klinken. Het halve internet is lyrisch over deze potloden omdat ze zo fijn kleuren en superzacht zijn. Nu is de kwaliteit er niet op vooruit gegaan sinds ze niet meer in Amerika geproduceerd worden. Maar alsnog zijn veel mensen heel erg tevreden met deze potloden. Het grootste probleem is dat ze in Nederland schrikbarend duur zijn. Omgerekend kosten de potloden in Amerika tussen de €0.75 en €0.90 cent. Dat zijn leuke prijzen en aangezien ze ook los verkrijgbaar zijn hoef je niet altijd een hele nieuwe set te kopen als je een potlood wat vaker gebruikt.

In Nederland ben je voor de potloden in de diverse sets als gauw tussen de €1.70 en €2.00 kwijt, en los al gauw €2.50! Dat is een heleboel geld en staat niet in verhouding met de prijzen en beschikbaarheid in Amerika. Daarom is Derwent eigenlijk op deze vraag ingesprongen en de Chromaflow als vervanger voor de Prismacolor hier op de markt gebracht. En we gaan zien hoe dit gaat uitpakken en of ze het waard zijn. De Derwent Chromaflow potloden zijn net als de Prismacolors wax-based potloden.




Als plaat ga ik een deel van een tekening inkleuren aangezien het een grote tekening is. Dit keer zeker geen onbekende tekenaar, we gaan aan de slag met een plaat van Kerby Rosanes uit zijn boek Mythomorphia. We gaan voor het herfst thema en ik vond deze boom erg geschikt om de potloden uit te proberen. Ik heb een kopie gemaakt van de tekening en deze uitgeprint op Kangaro A4 tekenpapier. Dit tekenpapier heeft een fijne structuur waar je meerdere lagen potlood op kwijt kunt en een mooie opbouw kunt maken met wat je maar wilt maken. Hieronder een linkje naar A4 tekenpapier en A3 tekenpapier van Kangaro. Zeer betaalbaar en met een fijne structuur voor kleurpotloden.
Kangaro A4 200 grams
Kangaro A3 200 grams


Zoals gezegd heb ik een kopie gemaakt omdat ik voor deze blog een deel van de tekening wil uitlichten. En om niet met een compleet lege tekening te werken heb ik een deel van de achtergrond en ondergrond voor diverse delen voorzien van een laag kleur met alcoholmarkers. Aangezien het kleurboek dubbelzijdig geprint is en alcholmarkers door de bladzijdes drukken wil ik niet de tekening aan de achterkant verpesten.

De mooie set van 12 Chromaflow potloden heb ik aangevuld met wat losse potloden want ook de Chromaflow is per stuk verkrijgbaar. Derwent heeft een mooi overzicht waarin je kunt zien welke potloden in welke set zitten. Ik heb er 8 losse kleuren bijgekocht die een goede aanvulling zijn op de kleuren uit de set van 12. Ik heb de kleuren zo uitgezocht dat ik mooie overgangen kan maken door net een tint lichter of donkerder uit te kiezen en bepaalde kleuren die als overgang kunnen dienen. Aangezien we een herfst thema gaan uitwerken zijn er prachtige combinaties te maken. En het geeft extra dimensie aan je tekening omdat je niet elk blaadje dezelfde egale kleur geeft. Derwent Chromaflow sets

Ik moet wel zeggen dat ik de 8 losse potloden in de aanbieding heb kunnen kopen, de prijzen varieren nogal namelijk. Er zijn 72 kleuren, verkrijgbaar in diverse sets. Bij de grotere sets van 48 of 72 stuks ligt de prijs iets hoger dan €1.00 per potlood maar de losse potloden kosten soms wel meer dan €2,50. Dan is het voordeel ten opzichte van de Prismacolor potloden natuurlijk wel verdwenen.

Laten we gauw beginnen met de mooie plaat, dan kunnen we zien hoe de potloden hun werk echt doen. Zoals gezegd heb ik de basis ingekleurd met acloholmarkers van Spectrum Noir. Hieronder een linkje naar Goedkoopstehobby waar je deze stiften ook zelf kunt aanschaffen. Spectrum Noir markers





Ter inspiratie heb ik referenties opgezocht voor mooie herfstkleuren, van bladeren en kleurcombinaties. Een aangezien heel veel mensen de boeken van Kerby Rosanes al gekleurd hebben, kun je op Pinterest ook hele leuke ideeën opdoen voor jouw eigen plaat. Je kunt dit als leuke basis gebruiken en er natuurlijk je eigen draai aangeven.





De potloden werken erg fijn. Zoals je kunt zien zijn de overgangen heel mooi te blenden. En dit kost met deze potloden erg weinig moeite. Ook kun je met weinig druk als veel kleur op je tekening krijgen en je ziet mooie verschillen in de kleur als je hard of zacht drukt. Hierdoor kun je heel mooi subtiele nuances aanbrengen en kun je met de basisset al een heel mooi kleurbereik krijgen. Vergeet niet dat papier wel heel belangrijk is voor potloden. Ruw papier kan veel laagjes aan maar je ziet dan wel heel duidelijk nog de structuur van het papier. Heel glad papier daarentegen kan een tekening er realistischer uit laten zien maar je wordt hier wel sneller beperkt in het aantal lagen.

Wat me positief opviel was de heldere en goede kleurafgifte maar toch langer dan verwacht een scherpe punt behoudt. Het voelt nog steeds als een fijn zacht potlood maar blijft veel langer scherp dan bijvoorbeeld de Coloursoft. In vergelijking zijn de Polychromos potloden nog een stukje harder maar ik ben positief verrast.




Waar je wel merkt dat het een zachter potlood is, is bij het slijpen. Ik heb er gelukkig niet veel last van gehad maar bij 1 of 2 potloden brak de punt vrij snel bij het slijpen. Een goede puntenslijper staat nog op mijn verlanglijstje en ik denk dat deze potloden daar zeker profijt van zullen hebben. Daarnaast zijn de Chromaflow potloden wel smaller dan bijvoorbeeld de Derwent Coloursoft, Faber Castell Polychromos en de Caran d'Ache Luminance. Dat is even wennen aan het begin als je met de hiervoorgenoemde potloden hebt gekleurd maar het is zeker niet hinderlijk of beperkend.

Zoals hierboven al benoemd is het blenden met deze potloden echt een feestje. Als je met de lichtste kleur begint kun je telkens met een donkerder kleur over je onderliggende laagjes heen. En sommige stukken van de tekening hebben meer dan 7 lagen in diverse kleuren. Wat hier belangrijk is, maar dat geldt eigenlijk voor alle potloden, is een scherpe punt en niet teveel druk uitoefenen aan het begin. 

De afbeelding hiernaast laat mooi zien wat het voordeel is van een scherpe punt. De kleur komt dieper in de structuur van het papier en zorgt ervoor dat je laagjes goed kunt opbouwen. En bij heel hard drukken op je potlood, ook wel burnishen genoemd, druk je juist alle structuur van je papier plat. Dit effect kun je wel toepassen aan het einde als je alle laagjes hebt gekleurd die je wilt, om zo een wat gladder resultaat te krijgen. Of je dit doet is helemaal aan jezelf uiteraard.


Wat ik op deze tekening ook heb uitgeprobeerd is het blenden van alle laagjes op 2 manieren. Vaak wordt wit gebruikt om te blenden. Om te kunnen blenden moet er natuurlijk wel wat pigment op het papier aanwezig zijn en vaak zie je dat als laatste stap de kleuren worden geblend. Je kunt dit echter ook tussendoor doen, bijvoorbeeld na 3 of 4 laagjes als je de overgang nog egaler wilt maken. Door niet heel hard te drukken blijft de structuur bestaan en kun je er nog opnieuw overheen met je potlood. Dit kan prachtige resultaten geven en het is niet moeilijk maar maakt wel een groot verschil in het eindresultaat. Het witte Chromaflow potlood werkt goed bij het blenden. Op de tekening is dat het linkerblad. Wat opvalt en natuurlijk voor de hand ligt is dat de kleuren wat fletser en lichter worden. Daarom heb ik ook een andere methode geprobeerd.



Derwent heeft verschillende blenders en hulpmiddelen voor het blenden. Je kunt gebruik maken van een doezelaar waarmee je kleurpotloden maar bijvoorbeeld ook pastel en grafiet kunt uitsmeren of vervagen. Daarnaast heeft Derwent ook zogenaamde blender pens op basis van alchohol. Deze kunnen qua effectiviteit per potlood type en merk verschillen. Voor deze tekening heb ik gebruik gemaakt van een Derwent blender potlood. Dit potlood bevat een kleurloze kern waarmee je heel fijn en precies kunt blenden zonder dat de kleur lichter wordt zoals bij het witte potlood. Op de bovenstaande afbeelding kun je het resultaat van de kleurloze blender zien aan het rechterblad, wat toch net wat donkerder qua kleur naar voren komt.

Doezelaars
Derwent Blender Pencil
Derwent Blender en Burnisher set

De Chromaflow potloden zijn naar mijn mening erg fijne potloden. Ik kan ze zeker aanbevelen en ben erg blij met het resultaat van de tekening. Het slijpen kan soms wat uitdaging geven maar de mooie kleuren, hoe makkelijk ze te blenden zijn en dat ze per stuk te koop zijn maken het zeer fijne potloden en een aanrader, of je nu een beginner bent of al langer plezier beleeft aan kleuren.

Laat gerust een berichtje achter als er vragen of opmerkingen zijn, ik probeer ze zo goed mogelijk te beantwoorden :-).



Reacties

  1. wat ziet dat er mooi uit. Vooral de bladeren op de laatste tekening zijn erg mooi overlopend.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

STERKTE (met de zonnebloem van Marianne Design)

STERKTE Hallo allemaal, Deze keer heb ik voor  GoedkoopsteHobby.nl , en vooral voor jullie natuurlijk, een 'STERKTE' kaart gemaakt met de mooie nieuwe zonnebloem stans  van Marianne Design. Ik moet er wel eerlijk bij zeggen dat ik het idee op pinterest heb gezien, maar dit waren allemaal vrolijke gele zonnebloemen. Ik wil je juist laten zien dat je met deze stans ook een mooie stemmige kaart kunt maken. Hieronder laat ik je m.b.v. foto's zien hoe ik deze kaart gemaakt heb. Ik heb de zonnebloem twee keer gestanst uit lichtgrijs linnen cardstock. Bewaar het overgebleven cardstock en het rondje dat uit de zonnebloem komt. Beide zonnebloemen heb ik net zolang over elkaar heen geschoven tot ik ze mooi op elkaar vond liggen. Daarna heb ik ze net iets over de helft doorgesneden langs de blaadjes. Van de ene heb ik de blaadjes allemaal opgebold, de ander blijft plat.  Ik heb wat lijm langs de rand gedaan (zie onderstaande foto) en beide delen op elkaar geplakt. Het is niet erg als

Winnen / Give away

   Winactie onder onze volgers  Wat verloten we? We gaan elke maand een hobbypakket verloten met daarin 50 verschillende hobbyproducten. Zoals Stempels, snijmallen, stiften, klei en ga zo maar door. Elke maand een nieuw pakket.  Dus blijf ons volgen zodat je elke maand weer kans maakt op een hobbypakket helemaal voor niks!! Hoe doe je mee? Wil je kans maken op deze vette prijs? Om kans te maken is het noodzakelijk dat je https://goedkoopstehobbynl.blogspot.com/ volgt via de knop aan de rechterkant. En dat je 1 van de blogs die wij online hebben gezet te delen.  Volg je ons al? Dan hoef je verder geen actie te ondernemen. Dan hoef je alleen elke maand dat je mee wilt doen, een blog van ons te delen op jouw favoriete plek.  Naast het volgen op ons blog kun je ons ook volgen op Facebook:  https://www.facebook.com/goedkoopstehobby.nl/ Meedoen kan tot… Je kunt tot aan het eind van elke maand meedoen aan deze actie. Daarna trekken we de winnaars deze volgen rond de 5de van elke maand.  Heb j

Booh 🎃.......

Halloween op komst... 🎃👻🎃👻 De gezellige tijd , van lichtjes en leuke avondjes komen er weer aan. Met het oog op 👻 Halloween,  heb ik sprookjes gemaakt. Ik heb Cernit gebruikt. Night Glow/ glow in the dark. Heel simpel om te maken, met een super leuk resultaat. En in de nacht licht het ook nog op. Dit zijn de spulletjes die ik gebruikt heb. Vaasjes. Glazen bolletjes. (Aan gebrek bij katoen bolletjes) 3 pakjes cernit klei. En een roller , en mesje.  Ik Heb er stukjes van gemaakt. En tot een plak gerold. Ik doe dit door mijn pasta machine, maar met de hand en een fles is dit ook mogelijk. Het moet wel goed door gekneed worden , anders krijg je luchtbelletjes. De plak klei heb ik in drie stukken gesneden. 1 pakje voor 1 spookje. Dit is mijn basis. Alles flesjes zijn goed. Voor het bolletje zou je ook een knikker, katoenen bol of keukenrol bolletje met zilverfolie erover heen kunnen gebruiken. Maar denk er aan dat