Doorgaan naar hoofdcontent

Herfstoorbellen van Fimoklei

 


Vandaag probeer ik iets nieuws: oorbellen en de pastel krijtjes. 
Zolang ik klei heb ik veel geprobeerd maar nog nooit oorbellen.
Op de socials zie ik veel oorbellen voorbij komen en met mijn nieuwe pastels had ik dit meteen in mijn hoofd. 

Wat heb je nodig?
-fimo (vanille)
-tools 
-pastelkrijt
-fimo liquid
-flexibel mes
-oorbel hangers
-oogjes (kettelstiften)
-vernis


De basiskleur vind ik voor dit blad erg mooi. 
Her is de kleur vanille van de fimo soft collectie. Het reliëf van het blad heb ik extra aangezet met mijn tool. Dit noem ik mijn tandarts tool en kan net als het flexibele mesje (om je werk van de ondergrond af te halen) niet zonder. 


Ik was zo ontzettend benieuwd naar de pastels dat ik meteen een stukje heb afgeschraapt en met een kwast heb aangebracht 
Wow wat een mooi effect en het dekt ook vrij goed als je wat dikker aanzet.
Op onderstaande foto zie je dat ik al wat poeder op het krijtje heb. Doe dit met een scherp mesje, zo krijg je mooi en fijn poeder. Schraap zacht, als je harder schraapt krijg je brokjes en dat is niet mooi op je werk. 


De basis is donkergroen en erna heb ik met geel een verloop gemaakt. 
Misschien ben ik een beetje voorzichtig geweest maar het resultaat is mooi en wilde echt zachte kleuren en een mooi verloop in plaats van harde knalkleuren. Het doosje bevat 12 kleurtjes en je kunt ze dus vrij makkelijk blenden waardoor je een heel scala aan nieuwe kleuren kunt maken. 


Oranje, rood en bruin zijn als laatst gebruikt. 
Normaal werk ik met acrylverf, het werkt ontzettend fijn op gebakken klei maar een klein nadeel....je moet wel wachten tot het droog is voor je verder kan. 
Met pastelkrijt werk ik op het ongebakken product en je kunt het echt opbouwen. Je brengt een kleur aan en je kunt deze steeds intenser maken door er weer overheen te gaan. Dit biedt wel mogelijkheden die ik met acrylverf minder mooi voor elkaar zou kunnen krijgen. 
Je kunt met de pastels ontzettend mooi blenden. 
Gaat het mis pak je een nat voorverpakt schoonmaakdoekje en veeg je het zo schoon. 
Dan wel even laten drogen. 
Hoe de pastels nat werken en in combinatie met fimo liquid weet ik nog niet, er zal vast een gelegenheid komen waarbij ik dit kan testen. 


Nu het blad voor en achter zijn kleur heeft is het tijd het oogje aan te brengen. 
Dit noem ik een oogje maar het was nog een flinke zoektocht om deze te vinden. Hiervoor heb je wel de juiste naam nodig en ze heten dus kettelstiften
Met een naald maak ik al een gaatje in de klei. Het oogje moet wel goed vast komen te zitten dus gebruik ik Fimo Liquid. De steel van het oogje heeft wat liquid eraan hangen en zachtjes duw ik hem in het blad. 
Er blijft een klein restje liquid bovenin de opening zitten dat ik een beetje wegveeg. 
Nu de oven in. 


Wat zijn ze mooi geworden!
Om ze te beschermen en om weer iets nieuws uit te proberen heb ik er een laagje vernis over gedaan. 
Bij de vorige post gebruikte in de Darwi glans lak om de oogjes van mijn eekhoorn levendiger te maken. 
Nu heb ik de Darwi satin finish gebruikt om de oorbellen volledig af te lakken.
Ik had heel even mijn twijfels want bij het aanbrengen is het vrij glimmend.
Het droogt erg snel (30 minuten) en zo kun je vlot ook de zijkant en achterkant aflakken. Uiteindelijk blijft er een satin laag achter. Niet glanzend maar een subtiele finish. 


Als laatst de oogjes een klein stukje openbuigen on de hangers in te doen en ze zijn draagbaar.
Hiervoor heb ik een uitstapje gemaakt naar goedkoopstekralen.
Iets groter heb ik ook een hanger gemaakt met een oogje om aan een ketting te hangen. 


Voor een eerste keer oorbellen maken valt het niet tegen. Ik ben ontzettend blij met de pastels waardoor ik weer een hele nieuwe techniek heb uitgeprobeerd. 

Alle producten vind je terug in de webshop van goedkoopsteklei en goedkoopstekralen
Als je het product in roze tekst in dit artikel aanklikt kom je direct bij het artikel terecht. 

Tot de volgende post!

Cindy













































 

Reacties

Populaire posts van deze blog

STERKTE (met de zonnebloem van Marianne Design)

STERKTE Hallo allemaal, Deze keer heb ik voor  GoedkoopsteHobby.nl , en vooral voor jullie natuurlijk, een 'STERKTE' kaart gemaakt met de mooie nieuwe zonnebloem stans  van Marianne Design. Ik moet er wel eerlijk bij zeggen dat ik het idee op pinterest heb gezien, maar dit waren allemaal vrolijke gele zonnebloemen. Ik wil je juist laten zien dat je met deze stans ook een mooie stemmige kaart kunt maken. Hieronder laat ik je m.b.v. foto's zien hoe ik deze kaart gemaakt heb. Ik heb de zonnebloem twee keer gestanst uit lichtgrijs linnen cardstock. Bewaar het overgebleven cardstock en het rondje dat uit de zonnebloem komt. Beide zonnebloemen heb ik net zolang over elkaar heen geschoven tot ik ze mooi op elkaar vond liggen. Daarna heb ik ze net iets over de helft doorgesneden langs de blaadjes. Van de ene heb ik de blaadjes allemaal opgebold, de ander blijft plat.  Ik heb wat lijm langs de rand gedaan (zie onderstaande foto) en beide delen op elkaar geplakt. Het is niet erg als

Winnen / Give away

   Winactie onder onze volgers  Wat verloten we? We gaan elke maand een hobbypakket verloten met daarin 50 verschillende hobbyproducten. Zoals Stempels, snijmallen, stiften, klei en ga zo maar door. Elke maand een nieuw pakket.  Dus blijf ons volgen zodat je elke maand weer kans maakt op een hobbypakket helemaal voor niks!! Hoe doe je mee? Wil je kans maken op deze vette prijs? Om kans te maken is het noodzakelijk dat je https://goedkoopstehobbynl.blogspot.com/ volgt via de knop aan de rechterkant. En dat je 1 van de blogs die wij online hebben gezet te delen.  Volg je ons al? Dan hoef je verder geen actie te ondernemen. Dan hoef je alleen elke maand dat je mee wilt doen, een blog van ons te delen op jouw favoriete plek.  Naast het volgen op ons blog kun je ons ook volgen op Facebook:  https://www.facebook.com/goedkoopstehobby.nl/ Meedoen kan tot… Je kunt tot aan het eind van elke maand meedoen aan deze actie. Daarna trekken we de winnaars deze volgen rond de 5de van elke maand.  Heb j

Booh 🎃.......

Halloween op komst... 🎃👻🎃👻 De gezellige tijd , van lichtjes en leuke avondjes komen er weer aan. Met het oog op 👻 Halloween,  heb ik sprookjes gemaakt. Ik heb Cernit gebruikt. Night Glow/ glow in the dark. Heel simpel om te maken, met een super leuk resultaat. En in de nacht licht het ook nog op. Dit zijn de spulletjes die ik gebruikt heb. Vaasjes. Glazen bolletjes. (Aan gebrek bij katoen bolletjes) 3 pakjes cernit klei. En een roller , en mesje.  Ik Heb er stukjes van gemaakt. En tot een plak gerold. Ik doe dit door mijn pasta machine, maar met de hand en een fles is dit ook mogelijk. Het moet wel goed door gekneed worden , anders krijg je luchtbelletjes. De plak klei heb ik in drie stukken gesneden. 1 pakje voor 1 spookje. Dit is mijn basis. Alles flesjes zijn goed. Voor het bolletje zou je ook een knikker, katoenen bol of keukenrol bolletje met zilverfolie erover heen kunnen gebruiken. Maar denk er aan dat