Doorgaan naar hoofdcontent

Wintermuisjes met de Fabers


Welkom bij weer een nieuwe blog met als thema Winter en kerst met de muisjes. Vandaag gaan we kijken naar 2 sets potloden en als kleine bonus een setje glitterstiften.



Zoals de titel al verklapt gaan we met 2 merken "Faber" aan de slag. Faber Castell, wellicht bekend van de prachtige Polychromos en Albrecht Durer potloden en Eberhard Faber, iets minder bekend maar zeker niet minder interessant. Beide bedrijven komen oorspronkelijk uit dezelfde familie, die van Faber Castell en na een paar omzwervingen via Amerika is tegenwoordig Eberhard Faber ook weer onderdeel van Faber Castell.

Van Faber Castell gaan we kijken naar de Black Edition potloden en van Eberhard Faber kijken we naar de Artist Color potloden. Het zijn allebei verschillende soorten kleurpotloden en ik hoop dat zo goed mogelijk te kunnen laten zien in deze blog. De glitterstiften zijn ook van Eberhard Faber.

Allereerst de verpakking. De Eberhard Faber Artist Color potloden komen in een leuk, stevig blik waarin ze netjes op hun plek worden gehouden door een voorgevormde plastic tray. De voorkant laat zien dat het een hexagonaal potlood betreft en alle kleuren staan netjes op de voorkant.

De Faber Castell Black Edition potloden kun je kopen in een kartonnen verpakking of in mijn geval in een mooi blik met reliëf patroon op het deksel. Dat maakt het blik alleen al een blikvanger (ja, slechte grap). Om het blik zit nog een kartonnen sleeve met daarop de kleuren die in deze verpakking zitten. De Black Edition potloden hebben een driehoekige vorm. 

De Artist Color potloden zijn verkrijgbaar in 48 kleuren en sinds kort zijn de Black Edition potloden ook verkrijgbaar in een set van 100 stuks in een groot blik. De kartonnen verpakking met 100 stuks was al langer verkrijgbaar.

Zoals ik in mijn vorige blogs ook deed, heb ik eerst een swatch gemaakt van beide sets. Het zijn de basis sets van 12 stuks en dan ontkom je bijna niet aan eenzelfde set aan kleuren. Gelukkig zitten er een paar uitzonderingen bij waar ik dankbaar gebruik van heb gemaakt. Omdat de Black Edition wordt aangeprezen als goed potlood voor zwart papier heb ik 3 swatches gemaakt. 1 op wit papier, 1 op een soort kraft kleur en natuurlijk op zwart papier. Ter vergelijking heb ik ook de Artist Color op alle drie de kleuren getest.




Hierboven zie je de 3 papieren met de swatches. Elk papier heeft dezelfde indeling, eerst de Black Edition, de onderste rijen de Artist Color en de 8 vakjes recht in de middelste 2 rijen zijn de 8 glitterstiften.

Hieronder vindt je de linkjes mooie tekenblocks van Kangaro:

Kangaro A4 200 grams
Kangaro 270x360mm 200 grams papier
Kangaro A3 120 grams papier

Wat direct opvalt, tenminste bij mij, is hoe helder de Black Edition inderdaad uitkomt op het zwarte papier. De Artist Color heeft ook een paar sprekende kleuren maar de donkere kleuren verdwijnen al snel naar de achtergrond. Dus werk je veel met donker papier dan is de Black Edition zeker in het voordeel. Ik ben altijd wat skeptisch met de verkooppraatjes van fabrikanten maar in dit geval maken ze de claim zeker waar.

Wat je direct merkt bij de Black Edition is dat het een zacht potlood is met een dekkende kleur. Het is een driehoekig potlood en de doelgroep is een wat jonger publiek. Het potlood houdt fijn vast maar ik heb erg grote handen en dan merk ik dat het persoonlijk voor mij iets minder geschikt is om heel lang mee te kleuren. Ik kan me voorstellen dat het juist voor wat kleinere handen een fijne manier is om te kleuren en te tekenen. Ook omdat het weinig moeite kost een mooie dekkende kleur op papier te zetten. Het slijpen gaat prima, de eerste keer zul je iets meer moeite moeten doen vanwege de afwijkende vorm.

De Artist Color potloden hebben de welbekende hexagonale vorm en kleuren erg fijn. De potloden zijn harder dan de Black Edition en zijn iets doorzichtiger qua kleurafgifte, iets minder dekkend in 1 keer. Dat is naar mijn mening niet negatief, je kunt het juist heel erg goed gebruiken bij het opbouwen van meerdere laagjes. Hierdoor is het fijn om details en schaduwen aan te brengen door subtiel wat kleur te kunnen toevoegen.

De glitterstiften hebben een fijne greep, ook voor de jongere doelgroep en zoals je op de swatches ziet is er aan glitter geen gebrek. Het zijn wel brede punten dus verwacht niet het millimeterwerk maar dit zijn erg leuke stiften voor een kleine prijs.

Wat beide sets potloden gemeen hebben is dat het hele leuke potloden zijn voor een kleine prijs. Dus mocht je nog wat leuks zoeken voor de feestdagen dan zou ik zeer zeker naar deze sets kijken, een leuk begin als cadeau of natuurlijk gewoon lekker voor jezelf. Hieronder de links naar de potloden en de stiften:

Faber Castell Black Edition 12 stuks in blik
Eberhard Faber glitterstiften pastel
Alle Eberhard Faber producten (ook leuke badkrijtjes!)

Maar laten we eens gaan kijken naar wat we gekleurd hebben. Ik heb een plaat samengesteld met een winter en kerst thema met verschillende leuke stempels en afbeeldingen van House Mouse Designs. En aangezien ik toch wat sneeuw wou laten terugkomen heb ik ervoor gekozen om het bruine/kraft papier te gebruiken. Ik heb de potloden door elkaar gebruikt en ik zal de verschillende potloden proberen uit te lichten en de verschillende kleur resultaten te laten zien.

Voor de sneeuw heb ik gebruik gemaakt van een wit potlood en een witte krijtverf pen. Beide sets hebben namelijk geen wit. Het witte potlood heb ik even geleend van de vorige blog, de Derwent Chromaflow.

Het leuke aan deze tekening is dat het eigenlijk allemaal kleine, afzonderlijke tekeningen zijn. Hierdoor kon ik het ook wat makkelijker verdelen op mijn vrije avonden aangezien die soms nog wel eens worden weggesnoept door allerlei zaken. Zo kun je telkens een toch een tekeningetje afmaken op een avond.

Ik heb dit keer geen hele fotoserie van het proces maar ik zal hier en daar wat uitlichten zoals ik hierboven al noemde om de verschillende resultaten inzichtelijk te maken.

Wat je voornamelijk ziet is het verschil in dekking van de kleur. De Black Edition potloden zijn heel zacht en hebben een wax achtig gevoel. Voor egale vlakken en eenkleurige onderdelen van de tekening is dit ideaal. Ik merk wel dat het minder makkelijk is met de Black Edition om in laagjes te werken. Daar is de Artist Color meer voor geschikt door zijn meer olieachtige structuur. De Black Edition potloden knallen wel echt van je papier af, wat voor de jongere kunstenaars in de dop erg leuk is.

Bij de piano heb ik de zwarte toetsen met beide kleuren zwart gekleurd en als je goed kijkt zie een verschil. Nu kun je de ene kleur mooier vinden dan de andere maar dat zie je natuurlijk niet als je met 1 set potloden kleurt. Dit is ook puur ter illustratie (nee, geen grap) om de verschillen inzichtelijk te maken.


Bij de lampjes kun je beide sets potloden heel goed samen gebruiken. Ik heb de Black Edition gebruikt voor het lampje zelf en de gloed eromheen heel subtiel aangebracht met de Artist Color. Omdat beide sets bijna overeenkomen qua kleuren kun je hier de verschillende eigenschappen van de potloden mooi combineren.


Ik vond dit een leuke tekening om te maken met de 2 verschillende sets potloden. Allebei hebben ze hun sterke punten en voor de prijs zijn het echt leuke potloden. Persoonlijk zou ik de combinatie van de kleuren van de Black Edition in de vorm van de Artist Color willen hebben maar dat ligt meer aan mijzelf dan aan de potloden :). Omdat je vaak een scherpe punt aan je potlood wilt hebben, zeker als je met laagjes werkt, merk je dat de zeskantige potloden makkelijker de draaien en toe te passen zijn dan de driehoekige vorm. Dan zul je iets vaker moeten slijpen maar dat is een kleinigheidje.


Hieronder het uiteindelijke resultaat, een vrolijke, gezellige tekening.

Het enige puntje van kritiek of noem het verbetering is je misschien opgevallen als je mijn vorige blogs hebt gelezen en mijn vorige swatches hebt gezien. Er staan dit keer geen nummers of namen onder de kleuren. Die ontbreken namelijk op de potloden. Nu is dat in deze sets van 12 geen echt groot probleem en wie weet kom je met de 48 set van de Artist Color ook nog wel goed weg. Maar de Black Edition is ook verkrijgbaar in een set van 100. En dan ga je de nummers of namen nodig hebben als je aan grote tekeningen werkt die je niet in 1 keer kunt afmaken. Dan zit er bijna niets anders op dan ze zelf te labelen maar ik had graag een nummertje op de potloden gezien. Persoonlijk dingetje en het doet gelukkig niets af aan de kwaliteit van de potloden.

Laat gerust hieronder een berichtje achter, ik probeer zo snel mogelijk te reageren en tips en trucs zijn natuurlijk altijd welkom. Tot de volgende blog!

Mark



 

Reacties

  1. Mooie uitgebreide review weer. Heb al een zwak voor muisjes maar wat zijn ze leuk!

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

STERKTE (met de zonnebloem van Marianne Design)

STERKTE Hallo allemaal, Deze keer heb ik voor  GoedkoopsteHobby.nl , en vooral voor jullie natuurlijk, een 'STERKTE' kaart gemaakt met de mooie nieuwe zonnebloem stans  van Marianne Design. Ik moet er wel eerlijk bij zeggen dat ik het idee op pinterest heb gezien, maar dit waren allemaal vrolijke gele zonnebloemen. Ik wil je juist laten zien dat je met deze stans ook een mooie stemmige kaart kunt maken. Hieronder laat ik je m.b.v. foto's zien hoe ik deze kaart gemaakt heb. Ik heb de zonnebloem twee keer gestanst uit lichtgrijs linnen cardstock. Bewaar het overgebleven cardstock en het rondje dat uit de zonnebloem komt. Beide zonnebloemen heb ik net zolang over elkaar heen geschoven tot ik ze mooi op elkaar vond liggen. Daarna heb ik ze net iets over de helft doorgesneden langs de blaadjes. Van de ene heb ik de blaadjes allemaal opgebold, de ander blijft plat.  Ik heb wat lijm langs de rand gedaan (zie onderstaande foto) en beide delen op elkaar geplakt. Het is niet erg als

Winnen / Give away

   Winactie onder onze volgers  Wat verloten we? We gaan elke maand een hobbypakket verloten met daarin 50 verschillende hobbyproducten. Zoals Stempels, snijmallen, stiften, klei en ga zo maar door. Elke maand een nieuw pakket.  Dus blijf ons volgen zodat je elke maand weer kans maakt op een hobbypakket helemaal voor niks!! Hoe doe je mee? Wil je kans maken op deze vette prijs? Om kans te maken is het noodzakelijk dat je https://goedkoopstehobbynl.blogspot.com/ volgt via de knop aan de rechterkant. En dat je 1 van de blogs die wij online hebben gezet te delen.  Volg je ons al? Dan hoef je verder geen actie te ondernemen. Dan hoef je alleen elke maand dat je mee wilt doen, een blog van ons te delen op jouw favoriete plek.  Naast het volgen op ons blog kun je ons ook volgen op Facebook:  https://www.facebook.com/goedkoopstehobby.nl/ Meedoen kan tot… Je kunt tot aan het eind van elke maand meedoen aan deze actie. Daarna trekken we de winnaars deze volgen rond de 5de van elke maand.  Heb j

Booh 🎃.......

Halloween op komst... 🎃👻🎃👻 De gezellige tijd , van lichtjes en leuke avondjes komen er weer aan. Met het oog op 👻 Halloween,  heb ik sprookjes gemaakt. Ik heb Cernit gebruikt. Night Glow/ glow in the dark. Heel simpel om te maken, met een super leuk resultaat. En in de nacht licht het ook nog op. Dit zijn de spulletjes die ik gebruikt heb. Vaasjes. Glazen bolletjes. (Aan gebrek bij katoen bolletjes) 3 pakjes cernit klei. En een roller , en mesje.  Ik Heb er stukjes van gemaakt. En tot een plak gerold. Ik doe dit door mijn pasta machine, maar met de hand en een fles is dit ook mogelijk. Het moet wel goed door gekneed worden , anders krijg je luchtbelletjes. De plak klei heb ik in drie stukken gesneden. 1 pakje voor 1 spookje. Dit is mijn basis. Alles flesjes zijn goed. Voor het bolletje zou je ook een knikker, katoenen bol of keukenrol bolletje met zilverfolie erover heen kunnen gebruiken. Maar denk er aan dat