Doorgaan naar hoofdcontent

Gnoom

Wat is een gnoom eigenlijk?

Het zijn mythische  wezens, een sprookjes figuur ontstaan uit Scandinavische folklore en beschermt hij het gezin en de dieren waarbij hij woont tegen kwaad en ongeluk.

Ze bestaan al eeuwen en worden vaak cadeau gegeven vanwege hun beschermende waarde.


Ze worden steeds meer in verband gebracht met kerstmis. Misschien een goed verdienmodel maar ook leuk om iets te geven aan je dierbaren.

Of een gnoom nou leuk is weet ik niet, ze worden genoemd met aardmannetjes, kabouters en kobolden. Ze worden ook gedrocht genoemd maar ze zien er best schattig uit.  Zou de hoed daarom over hun gezicht vallen? Alleen een neusje steekt uit. 


Een kabouter zou vriendelijk zijn en een gnoom kan toch wel streken hebben. 


De feestmaand is in volle gang en dan is het shoppen geblazen. 

Vandaar dat ik deze DIY post dan kun je er op tijd aan beginnen en heb je een geweldig kado. 


Beginner of ervaren iedereen kan een gnoom maken. Ik heb gekozen voor fimo maar je kunt hem van zoveel andere materialen maken. Goedkoopste hobby heeft een flink assortiment om dit niet alleen met klei uit te voeren.


Goed verder met de gnoom, wat heb je nodig?


-fimo klei nr T50 groen  nr 9 zwart nr T80 grijs nr 43 huidskleur 

nr 71 bruin (uit oude collectie het is kleur 75 choco met een shimmer erin, wil je die shimmer ook 

dan zou ik voor nr 27 koper gaan)

- modelleertool

-flexibel mesje

-pastelkrijt


De gnoom bestaat uit 2 kegels, 2 lange stukken en 3 bolletjes. 



Klaar!


Nee we gaan dit wel even boetseren tot een magisch wezen, hij gaat tenslotte een gezin beschermen.



De kegel worden een lijfje met 2 bolletjes voor de armen. De 2 zwarte bolletjes worden voeten. 



De lange stukken maken we de armen van en die kun je een beetje plooien en eventueel natuurlijk het uiteinde omslaan. 

Wil je een kerstuitvoering kun je er ook een bontrand aan maken. Door een sliertje klei bijvoorbeeld te bewerken met een tandenborstel. Ook aan de hoed kun je zo'n randje maken. 



Een gnoom is niet compleet zonder baard. 

Deze kun je op verschillende manieren maken. 

Een onbewerkt stuk fimo. 

Je kunt ook gebruik maken van allemaal dunne sliertjes. 

Ik heb gekozen voor een stuk fimo met contouren. Mijn tools maken dit erg handig. 

Natuurlijk heb ik deze in de loop der jaren verzameld en ook een hoop miskopen gedaan. 

Als je deze nu niet in huis hebt kun je met een sateprikker en een naald ook heel veel bereiken. Als je met deze tools uit de voeten kunt zullen speciale tools voor klei het alleen maar makkelijker maken.



De hoed is van een bolletje een kegel maken en er een dunne rand aan maken en zo over zijn neus plooien. De punt heb ik laten hangen voor een speels effect.


Met wat pastel heb ik voor het bakken nog even de neus een vleugje roze gemaakt. Helaas krijg ik het niet goed op de foto.
Nu de dagen korter zijn is het snel donker dus werk veel met een daglichtlamp in de avond gezien ik fulltime werk.

De gnoom is makkelijk om te maken en je kunt hem/haar iets meegeven natuurlijk zo maak je het nog persoonlijker.
Denk aan een muziekinstrument, een sportartikel of gebonden aan een seizoen( blaadje, sneeuwvlok of bloem).  


Tot de volgende post!

Cindy


Reacties

Populaire posts van deze blog

STERKTE (met de zonnebloem van Marianne Design)

STERKTE Hallo allemaal, Deze keer heb ik voor  GoedkoopsteHobby.nl , en vooral voor jullie natuurlijk, een 'STERKTE' kaart gemaakt met de mooie nieuwe zonnebloem stans  van Marianne Design. Ik moet er wel eerlijk bij zeggen dat ik het idee op pinterest heb gezien, maar dit waren allemaal vrolijke gele zonnebloemen. Ik wil je juist laten zien dat je met deze stans ook een mooie stemmige kaart kunt maken. Hieronder laat ik je m.b.v. foto's zien hoe ik deze kaart gemaakt heb. Ik heb de zonnebloem twee keer gestanst uit lichtgrijs linnen cardstock. Bewaar het overgebleven cardstock en het rondje dat uit de zonnebloem komt. Beide zonnebloemen heb ik net zolang over elkaar heen geschoven tot ik ze mooi op elkaar vond liggen. Daarna heb ik ze net iets over de helft doorgesneden langs de blaadjes. Van de ene heb ik de blaadjes allemaal opgebold, de ander blijft plat.  Ik heb wat lijm langs de rand gedaan (zie onderstaande foto) en beide delen op elkaar geplakt. Het is niet erg als

Winnen / Give away

   Winactie onder onze volgers  Wat verloten we? We gaan elke maand een hobbypakket verloten met daarin 50 verschillende hobbyproducten. Zoals Stempels, snijmallen, stiften, klei en ga zo maar door. Elke maand een nieuw pakket.  Dus blijf ons volgen zodat je elke maand weer kans maakt op een hobbypakket helemaal voor niks!! Hoe doe je mee? Wil je kans maken op deze vette prijs? Om kans te maken is het noodzakelijk dat je https://goedkoopstehobbynl.blogspot.com/ volgt via de knop aan de rechterkant. En dat je 1 van de blogs die wij online hebben gezet te delen.  Volg je ons al? Dan hoef je verder geen actie te ondernemen. Dan hoef je alleen elke maand dat je mee wilt doen, een blog van ons te delen op jouw favoriete plek.  Naast het volgen op ons blog kun je ons ook volgen op Facebook:  https://www.facebook.com/goedkoopstehobby.nl/ Meedoen kan tot… Je kunt tot aan het eind van elke maand meedoen aan deze actie. Daarna trekken we de winnaars deze volgen rond de 5de van elke maand.  Heb j

Booh πŸŽƒ.......

Halloween op komst... πŸŽƒπŸ‘»πŸŽƒπŸ‘» De gezellige tijd , van lichtjes en leuke avondjes komen er weer aan. Met het oog op πŸ‘» Halloween,  heb ik sprookjes gemaakt. Ik heb Cernit gebruikt. Night Glow/ glow in the dark. Heel simpel om te maken, met een super leuk resultaat. En in de nacht licht het ook nog op. Dit zijn de spulletjes die ik gebruikt heb. Vaasjes. Glazen bolletjes. (Aan gebrek bij katoen bolletjes) 3 pakjes cernit klei. En een roller , en mesje.  Ik Heb er stukjes van gemaakt. En tot een plak gerold. Ik doe dit door mijn pasta machine, maar met de hand en een fles is dit ook mogelijk. Het moet wel goed door gekneed worden , anders krijg je luchtbelletjes. De plak klei heb ik in drie stukken gesneden. 1 pakje voor 1 spookje. Dit is mijn basis. Alles flesjes zijn goed. Voor het bolletje zou je ook een knikker, katoenen bol of keukenrol bolletje met zilverfolie erover heen kunnen gebruiken. Maar denk er aan dat