Doorgaan naar hoofdcontent

Een Inktense Nieuwjaar!

Welkom bij mijn eerste blog van 2024. Voor iedereen die hier voor het eerst is, leuk dat je deze blog hebt gevonden. En voor iedereen die de vorige blogs heeft gelezen, welkom terug :-).




We starten dit jaar met de Inktense potloden van Derwent. Ik had er al veel over gelezen en van gezien en ik kon niet wachten totdat ik met deze potloden aan de slag mocht gaan. Eindelijk is het zover en ze overtreffen al mijn verwachtingen. Een kleine spoiler, mijn tekening pakte iets anders uit dan gehoopt
maar dat lag zeer zeker niet aan de potloden. Laten we gauw kijken naar de potloden en de tekening.

Derwent, de volledige naam is Derwent Cumberland Pencil Company, bestaat al sinds 1832 en in een van mijn vorige blogs mocht ik al werken met de nieuwste Chromaflow potloden. Mocht je nog meer willen lezen bekijk en lees dan ook eens de blog over de Coloursoft potloden op deze blog van Mandy Kleurt! Geweldige potloden kan ik zeggen uit eigen ervaring.

Derwent heeft een uitgebreide lijn van potloden varierend van de Derwent Academy potloden die gericht zijn op beginners en hobbyisten tot en met de professionele Lightfast potloden, veelal bedoeld voor kunstenaars. Een ander belangrijk kenmerk is dat de Derwent potloden voornamelijk zogenaamde wax potloden zijn. De tegenhanger van wax is olie zoals bijvoorbeeld de Polychromos potloden van Faber Castell. Nu zijn de meeste potloden een combinatie van olie en wax en worden ze vaak van elkaar onderscheiden door welke van de 2 het meest aanwezig is.

Het leuke aan de Inktense potloden is dat deze een bijzondere samenstelling hebben. Als je bekend bent met aquarelpotloden dan weet je een beetje hoe het werkt. Mocht je dit niet weten, geen zorgen, ik zal het even uitleggen.

Aquarelpotloden bevatten een bindmiddel (in plaats van wax of olie) dat oplost in water waardoor je met een kwast of waterbrush prachtige effecten kunt bereiken en toch de voordelen van een potlood hebt. Nu zijn de meeste aquarelpotloden niet watervast, dat wil zeggen, als het eenmaal is opgedroogd kun je vaak met water opnieuw eroverheen om wat correcties te doen of juist wat kleuren te mengen. Een van de uitzonderingen hierop zijn de Spectrum Noir Aquablend potloden uit mijn allereerste blog.

Het pigment in de Inktense potloden is speciaal en zoals de naam al doet vermoeden is dit een soort inkt. En wat mij betreft kon er geen passender naam gevonden worden dan dit want wat zijn dit intense en prachtige kleuren. In vergelijking met een normaal aquarelpotlood waar de kleuren al gauw wat fletser kunnen worden als je er veel water aan toevoegd, is dit echt een feestje met de Inktense potloden. Zoals altijd beginnen we met een swatch van de kleuren. Daaraan kunnen we straks al zien dat dit een uniek potlood is.

Ik heb de set van 12 Inktense potloden gekregen van Goedkoopstehobby.nl en aantal losse potloden erbij gehaald. Zoals met veel potloden van Derwent zijn de Inktense potloden los verkrijgbaar en kun je het uitbreiden wanneer je wilt zonder direct hele sets te moeten aanschaffen of sets opnieuw te moeten kopen als 1 potlood op is. Sinds het begin van vorig jaar, is de reeks van 72 Inktense potloden uitgebreid met 28 nieuwe kleuren wat het totaal op 100 Inktense potloden brengt. Daarnaast zijn er nog andere Inktense producten bijgekomen, daar zal ik later nog even op terug komen.

Hierboven kun je mijn swatch kaart zien van de Inktense potloden. De eerste 12 vakjes van de volle kaart zijn de potloden uit het prachtige blik, alle daarop volgende potloden en de 4 bovenaan zijn de losse potloden. Derwent heeft ook handige overzichten met daarop alle kleuren en tevens welke kleuren in welke sets zitten. Ik heb voor de swatch kaarten gebruik gemaakt van mijn standaard aquarel papier. Het is papier met een grove structuur, wat ook duidelijk is terug te zien aan de bovenkant van elke kleurenswatch. Je ziet nog duidelijk het witte papier terugkomen maar zodra ik het water toevoeg wordt het een prachtige egale kleur. Wat me opviel aan het "droog" gebruiken van de Inktense potloden, is dat je bij enkele potloden niet direct een goede indruk krijgt van de uiteindelijke kleur. Dit is niet negatief maar er zit zoveel pigment of eigenlijk inkt in dat het zo geconcentreerd op het papier komt. Je kunt ze dus als normale potloden gebruiken maar met water komen ze pas echt tot hun recht en krijg je de meest prachtige kleuren zoals ik nog bij geen enkel ander aquarelpotlood heb gezien. De potloden kun je op Goedkoopstehobby.nl kopen, via deze link: Derwent Inktense 12 potloden
Voor aquarelpapier, klik op de volgende link voor een overzicht van Schut Aquarel papier, 200 en 300 grams.

Dan de tekening, ik heb weer gekozen voor een tekening van Kerby Rosanes. Met als thema Nieuwjaar in mijn achterhoofd zat ik te denken en te zoeken naar wat ik hierbij kon maken, danwel vinden. Toen ik deze felle kleuren zag van de potloden moest ik direct denken aan Chinees Nieuwjaar, waarin de meest prachtige creaties en kleuren naar voren komen. En bovendien is 2024 het jaar van de Draak dus hoe kan het ook anders dan dat we een draak gaan inkleuren. Zoals gezegd, een plaat van Kerby Rosanes uit het boek Mythic World. Er zijn meerdere draken tekeningen van Kerby Rosanes, waaronder eentje die ik nog mooier vond, maar helaas heb ik (nog) niet alle boeken dus vandaar dat het deze is geworden :-).

Het voordeel van een tekening van een bekend kleurboek is dat je heel veel inspiratie op kunt doen op Pinterest en Instagram. Mijn oog viel direct op een tekening met een prachtig vurige achtergrond. Dat was direct iets waarvan ik dacht, dat ga ik doen. In die tekening heeft de draak een wat eentoniger kleurgebruik en dat vond ik zelf een beetje jammer van alle mooie kleuren die ik tot mijn beschikking had. Maar achteraf gezien had ik dat beter wel kunnen doen, maar goed ik zal nog niet teveel vooruit lopen op de zaken.

Om te wennen aan de kleuren, de potloden zelf, het blenden van de verschillende kleuren en hoe de combinaties op het papier uitkomen, maak ik vaak gebruik van een kladpapier. Omdat we zoveel met water bezig zijn is dit ook een aquarel papier geworden, normaal gesproken kun je natuurlijk ook gewoon een kladblaadje pakken voor normale potloden. Hieronder zie het kladpapier wat ik als referentie heb gebruikt tijdens het kleuren van de achtergrond.


Ik maak trouwens gebruik van mijn Caran d'Ache waterbrush maar je kunt ook gewoon een goede penseel met water gebruiken. Op Goedkoopstehobby.nl kun je waterbrushes kopen van Derwent, Spectrum Noir en Studio Light. Klik op de volgende links voor de Derwent waterbrushes: Fine, Medium en Large

Wat me direct positief opviel bij het kleuren was de soepele afgifte van de kleur. Hieronder zie je het begin van de achtergrond en ondanks het korrelige papier kost het heel weinig moeite en druk om de kleur op het papier te krijgen.


Ik heb voor de achtergrond gebruik gemaakt van een verloop van donkerrood tot lichtgeel. Hier merk je hoe fijn het is om wat meer kleuren tot je beschikking te hebben. In plaats van harde overgangen kun je zo een heel mooi verloop maken met de kleuren en hoef je minder moeite te doen om het allemaal netjes in elkaar over te laten lopen. Ik zeg niet dat dit niet kan, met de Inktense potloden is het erg makkelijk maar het gaat een stukje sneller met iets meer potloden :-).


Zodra ik met mijn waterbrush over de "droge" kleuren ging, merkte ik direct van wat voor goede en hoge kwaliteit deze potloden zijn. Uit mijn ervaring met andere, goedkopere aquarelpotloden, komt het geregeld voor dat je voor meer kleur wat harder moet drukken. Dit heeft als gevolg dat je de potloodlijnen nog kunt zien nadat je er met een waterbrush of kwast overheen bent geweest. Dat vind ik persoonlijk niet mooi en maakt ook vaak dat je veel meer water nodig hebt om het goed op te laten lossen, met als gevolg dat je kleuren ook veel minder intens zijn. De Inktense potloden lossen zonder problemen helemaal op en laten geen sporen na van de potloodstrepen en lijnen die je hebt gezet. En ook met maar een klein beetje water knallen de kleuren van het papier af.

De achtergrond is wat mij betreft geweldig goed gelukt. Wat je wel merkt is dat de wat donkere kleuren al snel kunnen overheersen. Ik werk daarom van geel naar oranje en van oranje naar rood. Daarbij maakte ik telkens mijn brush schoon nadat ik rood had gehad want een kleine veeg over de gele kleur maakt het direct oranje. Dat is even oppassen soms, vooral als de kleuren nog nat zijn. Maar dat merk je snel genoeg. Als de kleuren nog nat zijn kun je ze ook nog makkelijk van het papier "liften". Met een schone brush of kwast kun je zo wat pigment van het papier halen mocht het iets teveel of te donker worden. Je kunt natuurlijk ook op deze manier extra kleur toevoegen. Zodra het eenmaal is opgedroogd is er met water niet veel meer aan te veranderen. Dit geeft je wel de optie om in lagen de kleuren toe te passen. Dit heb ik bij de draak gedaan, door eerst met een wat groenige kleur over het lijf te gaan, en zodra deze was opgedroogd, blauwe accenten toe te voegen.




Om zoveel mogelijk kleuren te gebruiken heb ik besloten om de buik van de draak een soort regenboog effect te geven. En omdat mijn dochter dat mooi vond :-). In de afbeeldingen die ik had gezien was een kleurstelling met donkeroranje en blauw, wat een prachtig contrast geeft. Maar gezien de keuze van de achtergrond leek me dit geen goede optie. Daarom ben ik bij de kleur blauw gebleven en hier verschillende kleuren van toegepast en gemengd zoals te zien is op de onderstaande afbeelding.

Ook deze kleinere details zijn erg goed in te kleuren met de potloden en maakt dat je heel veel details kunt toevoegen en het zo uitgebreid kunt maken zoals je zelf wilt. De kleine details in de grote lampionnen bijvoorbeeld zijn goed uit de verf gekomen. De kunst is hierbij meer het goed hanteren van een kleine kwast dan het gebruik van de potloden.



De lampionnen die over de hele plaat aanwezig zijn wilde ik ook inkleuren met een klein verloop en door net wat andere kleuren te kiezen dan de achtergrond komen ze toch wel naar voren, ondanks de gelijkenissen met de achtergrond kleur. De soort van wolken onderaan de pagina en aan de zijkant heb ik rood en paars gemaakt, zodat dit goed afstak tegen de achtergrond en ook niet teveel overeen zou komen met de draak. De vurige manen van de draak heb ik wat verschillende kleuren gegeven om het niet te saai te laten worden met alleen maar blauw. Zoals gezegd, de draak had wat meer naar voren mogen komen maar goed, wie weet bij een volgende poging. Al met al ben ik blij met het resultaat en het was geweldig om met deze potloden te werken. Dit was een grote plaat, A4 formaat, het verbaasde mij om te zien dat ik ondanks het veelvuldige gebruik van de potloden voor de achtergrond en de draak, geen enkel potlood heb hoeven slijpen! Dat ben ik zeer zeker niet gewend en dat is een bijkomend voordeel van de Inktense en andere aquarel potloden. Je kunt wat ruwer de kleuren opzetten en het tot in de details inkleuren doe je eigenlijk met je kwast of waterbrush. Hoewel het een kleine investering is kun je er ook erg lang mee doen!


Om nog wat extra accenten toe te voegen heb ik ook geprobeerd om met een natte waterbrush de kleur direct van het potlood over te nemen. Dit werkt echt heel goed, en maakt dat je heel geconcentreerde kleuren kunt toevoegen aan je tekening. Ik kwam op dit idee omdat in de Inktense lijn van Derwent tegenwoordig ook Inktense Paint Pans verkrijgbaar zijn. Dit zijn dezelfde prachtige kleuren maar dan in napjes waardoor je meer richting aquarelverf gaat. Ook zijn er Inktense blocks verkrijgbaar die als pastel toepasbaar zijn. En deze zijn ook nog in een XL variant verkrijgbaar, mocht je hele grote oppervlaktes willen kleuren. Niet alle 100 kleuren van de potloden zijn in alle producten verkrijgbaar maar er is dus wel meer mogelijk dan alleen deze prachtige potloden. Wat mij betreft een geweldige keuze omdat iedereen andere voorkeuren heeft qua medium.

Hieronder het eindresultaat en ik ga zeer zeker nog meer platen maken met deze geweldige potloden.



Mocht je nog vragen of opmerkingen hebben, laat gerust een berichtje achter. Ik probeer zo goed mogelijk alles te beantwoorden :-).



Reacties

Populaire posts van deze blog

STERKTE (met de zonnebloem van Marianne Design)

STERKTE Hallo allemaal, Deze keer heb ik voor  GoedkoopsteHobby.nl , en vooral voor jullie natuurlijk, een 'STERKTE' kaart gemaakt met de mooie nieuwe zonnebloem stans  van Marianne Design. Ik moet er wel eerlijk bij zeggen dat ik het idee op pinterest heb gezien, maar dit waren allemaal vrolijke gele zonnebloemen. Ik wil je juist laten zien dat je met deze stans ook een mooie stemmige kaart kunt maken. Hieronder laat ik je m.b.v. foto's zien hoe ik deze kaart gemaakt heb. Ik heb de zonnebloem twee keer gestanst uit lichtgrijs linnen cardstock. Bewaar het overgebleven cardstock en het rondje dat uit de zonnebloem komt. Beide zonnebloemen heb ik net zolang over elkaar heen geschoven tot ik ze mooi op elkaar vond liggen. Daarna heb ik ze net iets over de helft doorgesneden langs de blaadjes. Van de ene heb ik de blaadjes allemaal opgebold, de ander blijft plat.  Ik heb wat lijm langs de rand gedaan (zie onderstaande foto) en beide delen op elkaar geplakt. Het is niet erg als

Winnen / Give away

   Winactie onder onze volgers  Wat verloten we? We gaan elke maand een hobbypakket verloten met daarin 50 verschillende hobbyproducten. Zoals Stempels, snijmallen, stiften, klei en ga zo maar door. Elke maand een nieuw pakket.  Dus blijf ons volgen zodat je elke maand weer kans maakt op een hobbypakket helemaal voor niks!! Hoe doe je mee? Wil je kans maken op deze vette prijs? Om kans te maken is het noodzakelijk dat je https://goedkoopstehobbynl.blogspot.com/ volgt via de knop aan de rechterkant. En dat je 1 van de blogs die wij online hebben gezet te delen.  Volg je ons al? Dan hoef je verder geen actie te ondernemen. Dan hoef je alleen elke maand dat je mee wilt doen, een blog van ons te delen op jouw favoriete plek.  Naast het volgen op ons blog kun je ons ook volgen op Facebook:  https://www.facebook.com/goedkoopstehobby.nl/ Meedoen kan tot… Je kunt tot aan het eind van elke maand meedoen aan deze actie. Daarna trekken we de winnaars deze volgen rond de 5de van elke maand.  Heb j

Booh 🎃.......

Halloween op komst... 🎃👻🎃👻 De gezellige tijd , van lichtjes en leuke avondjes komen er weer aan. Met het oog op 👻 Halloween,  heb ik sprookjes gemaakt. Ik heb Cernit gebruikt. Night Glow/ glow in the dark. Heel simpel om te maken, met een super leuk resultaat. En in de nacht licht het ook nog op. Dit zijn de spulletjes die ik gebruikt heb. Vaasjes. Glazen bolletjes. (Aan gebrek bij katoen bolletjes) 3 pakjes cernit klei. En een roller , en mesje.  Ik Heb er stukjes van gemaakt. En tot een plak gerold. Ik doe dit door mijn pasta machine, maar met de hand en een fles is dit ook mogelijk. Het moet wel goed door gekneed worden , anders krijg je luchtbelletjes. De plak klei heb ik in drie stukken gesneden. 1 pakje voor 1 spookje. Dit is mijn basis. Alles flesjes zijn goed. Voor het bolletje zou je ook een knikker, katoenen bol of keukenrol bolletje met zilverfolie erover heen kunnen gebruiken. Maar denk er aan dat